zaterdag 25 februari 2017

De eerste en de laatste

Het is vandaag precies tien jaar geleden dat ik met dit blog begon. Elke maand plaatste ik meer dan negen jaar lang minstens één foto met een verhaaltje en ooit wel acht. Tot er in april de klad in kwam. Opeens stokte de regelmatige updates van ‘Scherpstellen’. Ik schakelde over op het plaatsen van foto’s met korte teksten op Facebook.
Aanvankelijk dacht ik nog dat ik het schrijven van blogjes snel weer zou hervatten. Een maandje overslaan zou ik wel kunnen uitleggen, dacht ik. Het was immers een drukke periode waarin ik een boek met veel foto’s over erfgoed had samengesteld. Maar ik merkte dat Facebook veel meer interactief was. Bovendien was de formule die ik op Facebook losliet veelzijdiger dan dit blog. 
Dus sloeg ik niet één maand over maar twee, drie, vier… inmiddels negen. Toch voelde het niet goed om mijn fotoblog zo maar stilletjes los te laten en weg te laten kwijnen. Ik zocht naar een goed moment om weer foto’s met teksten te gaan plaatsen. Maar dat goede moment vond ik niet. Facebook had volledig overgenomen wat ik met ‘Scherpstellen’ beoogde. Ik vond de tijd gekomen om een punt te zetten achter dit blog.
De tiende verjaardag van ‘Scherpstellen’ vind ik een goed moment om dat besluit hier mede te delen. Dit is mijn laatste blog in deze opzet. Niet omdat ik geen geschikte foto’s meer maak; wel omdat de formule naar mijn gevoel is overgenomen door Facebook. 
Altijd moesten foto’s op ‘Scherpstellen’ actueel zijn, was een regel die ik mezelf had opgelegd. Vrijwel altijd waren het foto’s die gemaakt waren op de dag dat ze gepubliceerd werden. Laat ik daar in dit afscheidsblog eens rigoureus van afwijken. Vandaag plaats ik de oudste digitale foto die ik ooit gemaakt heb.
Deze foto maakte ik op 2 augustus 2001 aan de noordwestkust van Ierland met een Canon Digital Ixus. Deze ultracompactcamera kostte destijds ruim 1700 gulden en had 1.9 megapixels (1600x1200) pixels. De eerste de beste smartphone doet het tegenwoordig beter. Maar na ruim dertig jaar analoge fotografie met dokawerk was ik de koning te rijk met dat nieuwe digitale apparaatje. Inmiddels zitten er 60.000 digitale foto’s in mijn Lightroom bibliotheek. 

Mijn jongste aanwinst is de spiegelloze Fujifilm X-T2 met 24 megapixels. Benieuwd wanneer die als oud schroot naar de stort kan, omdat we voortaan fotograferen met een achter ons oog geïmplementeerde biologische camera. Volg mijn fotografische ontwikkelingen verder op mijn Facebookpagina https://www.facebook.com/paul.verhees.75 of op mijn website Paul Verhees Fotografie https://www.paulverhees.com. Ik zie u daar, tot ziens.

De eerste de beste smartphone doet het tegenwoordig beter.

Geen opmerkingen: