dinsdag 9 februari 2016

Carnavalsorde

Ook dit jaar heb ik weer een serie mooie foto’s gemaakt tijdens de plaatselijke carnavalsoptocht. En ook dit jaar slaag ik er weer in om voor dit blog een foto uit te kiezen waarop niets van die optocht te zien is. Vorig jaar toonde ik hier een foto van mensen die beschut achter een raam in het zorgcentrum naar de optocht keken. De foto was leuk en aandoenlijk tegelijk. 
Dit jaar kies ik een foto waarin ik opnieuw de optocht uit beeld houd. Ik laat hier geen swingende drukte zien, geen dynamische actie, geen felle kleuren. Ik heb hier alleen oog voor strakke lijnen en orde in de architectuur en voor optochttoeschouwers die in dat decor staan, hoog boven het straatcarnaval. 
De foto is zondag gemaakt maar ik ging zo op in het carnavalsfeest dat dit het eerste moment is waarop ik me tijd gun om mijn blog weer te actualiseren. De keuze voor deze foto is een momentopname. Zondagmiddag of gisteravond had ik misschien een andere gekozen. Vanmiddag kan het nog een andere zijn. Maar nu zit ik even buiten de carnavalsdrukte en spreekt deze strakke foto me het meest aan. 
Ik moest bij het bekijken van deze foto denken aan de schilder Pieter Mondriaan en de fotograaf Andreas Gursky. Mondriaan liet in zijn schilderwerk naarmate zijn loopbaan vorderde steeds meer details weg en vertelde zijn beeldverhaal uitsluitend nog in lijnen en kleurvlakken. Wie het werk van Gursky bekijkt ziet ook een strakke ordening van vlakken, hoe gedetailleerd en druk zijn foto’s dan ook mogen zijn. 
Ik zou mijn carnavalsfoto’s ook nog wat strakker kunnen maken. Ik zou hier volgend jaar een optochtfoto kunnen plaatsen van enkel en alleen de straatstenen waar de stoet overheen trekt. Ik zou die straatstenen dan niet verklaren vanuit Mondriaan of Gursky, maar vanuit het carnaval. In een naburige stad wordt carnaval muzikaal begeleid door straatstenen… De hofkapel heet er ‘De Klinkers’.

Strak fisje nie?

Geen opmerkingen: